"Beszélgetés" pszichológussal - a fókuszolás módszere

A fókuszolás a humanisztikus (rogersi) pszichológia által felfedezett módosult tudatállapottal dolgozó módszer. Eugene Gendlin nevéhez fűződik.

A módszer abból indul ki, hogy minden helyzetben érezni szoktunk valamit a testünkben, csak ez a legtöbbször nem tudatosul bennünk.

Legegyszerűbb példa: amikor vizsgázni megyünk, összeszorul a gyomrunk, és tudjuk, hogy nem attól van ez, hogy valami rosszat ettünk aznap, hanem a vizsga miatt izgulunk. Ez az izgalomérzés pedig a testünkben, a gyomrunkban egy szorító érzetként fejeződik ki.

Ugyanígy vannak testi érzeteink minden egyes pillanatban, csak ezek nem, vagy csak ritkán tudatosulnak.

A módszer segít tudatosabbá tenni, milyen szituációban milyen érzéseink vannak.

Ha tudjuk, mikor mit érzünk, helyesen tudunk gondolkodni, és cselekedni az életünkben. Kapcsolatba kerülhetünk a saját érzéseinkkel, jobban önmagunk felé tudunk fordulni, és ez megkönnyíti életvitelünket.

A fókuszolás egyéni módszer, de csoportosan is lehet alkalmazni.

Az egyéni fókuszolás folyamata következőképpen zajlik: általában ülve, csukott szemmel lehet fókuszolni. A folyamatot sokszor álomhoz, álmodáshoz szoktam hasonlítani. A kliens a folyamat alatt teljesen magánál van, és tud kommunikálni a trénerrel, így tudnak előrehaladni a folyamatban.

A tréner először egy figyelembevitelre összpontosító szöveggel segíti a kliens befelé, testi érzetekre fókuszálását. A kliens gondolatban a figyelmével végigkíséri a testét.

Majd egy előzetesen közösen megnevezett témát lehet bevinni a fókuszba, pl. „Hogyan érződik Önben az élete jelenlegi folyása?" vagy „Hogyan érződik Önben a kapcsolata X. Y-al?" Bármilyen témával lehet dolgozni fókuszosan.

A témára mindig érkezik testi érzet, a testi érzethez pedig kapcsolódhatnak képek, egy szó, mondat, szimbólum, vagy akár egy emlék is, ami segít feloldani az adott esetben kellemetlen testi érzést, és érzelmeinket jobban tudjuk tudatosítani magunkban.

A fókuszolás hatékony kiegészítője lehet egyéni tanácsadásnak, terápiának, valamint családállítás után fennmaradt negatív érzelmek kezelésére is kiválóan alkalmazható egyéni konzultációs keretek között.

Itt egy összefoglaló cikk a fókuszolásról:

http://azembercsaladja.blog.hu/2016/06/20/szeretned_feldolgozni_nehez_erzeseidet_fokuszolj_rajuk

 

Jelentkezés ide kattintva, illetve az alábbi elérhetőségeken:

Telefon: 06-70-458-22-63

E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned
Design © GSArt.hu | Minden jog fenntartva.